reklama

Lečo

Niežeby som to, božechráň, niekomu priala, ale občas sa to prihodí: Človek zistí, čo za poklad mal, až vtedy, keď to zrazu nemá. Či je to už práca, frajer, dobrá kamoška alebo len také obyčajné lečo.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (1)

Nie som rodená Bratislavčanka, ale v hlavnom meste bývam, pracujem, platím tu poctivo dane, magistrátu poplatky, dopravnému podniku cestovné a v miestnych podnikoch občas nechám nejaký ten tringelt. Bývam v malom byte a pracovať musím každý deň, ale celkovo mi tu je asi fajn, keďže som sa domov zatiaľ nevrátila. Tam, odkiaľ som do Bratislavy prišla, máme záhradu, na ktorú sme ako deti občas nadávali, lebo v nej bolo potrebné sadiť cibuľu či sadenice, ťahať burinu, okopávať zemiaky, zalievať paradajky a potom to všetko pozbierať a zavariť. Starať sa o záhradu je drina. Píšem to síce tak, ako by ste mali mať pocit, aká som ja hrdinka, keď som sa do toho všetkého zapájala, ale v skutočnosti to boli hlavne moji úžasní rodičia a babka, ktorí sa o záhradu starali. My deti sme si len užívali výsledky ich farmárskeho lopotenia, hlavne ak sme si do pudingu mohli dať domáci kompót, na palacinky domáci lekvár a v lete robiť pri vode či kdekoľvek inde pod holým nebom kotlíkový guľáš s domácim vopred pripraveným lečom. Za zmienku, samozrejme, stoja aj kyslé uhorky či mamkin nakladaný karfiol, ale tie som nemala veľmi rada, aj keď oco ich zvykol zakaždým pochváliť, keď si na nich pochutnával. Vždy sme mali doma plnú špajzu týchto pravých domácich produktov a nepamätám si, že by sme zaváraniny v obchode vôbec niekedy kupovali. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spoliehať sa na domácu zeleninársku manufaktúru sme sa akosi neprestali ani v dospelom veku, keď nás naši vyslali do sveta a domáca zaváranina, nech to už bolo čokoľvek, bola jediným spestrením internátnej vysokoškolskej stravy. Bolo to obdobie, keď mi začali chutiť aj tie kyslé uhorky, aj nakladaný karfiol. Mama nás svojimi zaváraninami v podstate zásobuje dodnes a stále vymýšľa nové produkty, ktoré nestíhame ani degustovať. Lekvár, lečo, uhorky či kompóty som mala vždy a nie je mi vôbec trápne priznať sa, že v obchode som tieto veci takmer vôbec nekupovala. Kečup áno, ale to len preto, že ten mamin domáci zbožňujem a minie sa mi okamžite.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bratislava mi okrem zmysluplnej práce a množstva skvelých ľudí dala ešte jednu úžasnú vec. Naučila som sa tu variť. No... variť. Skôr by som to nazvala pripravovanie si jedál podľa toho, čo mám v chladničke. Každopádne, dokázala som sa tu postaviť k hrncom, naštudovať si zopár receptov a chystať si jedlo, ktoré sa navyše snažím pripraviť tak, aby bolo zdravé. Nedávno som si obľúbila aj fazuľový guľáš, do ktorého ide – hádajte čo – predsa lečo. Rozhodla som sa ten guľáš spraviť si aj raz v piatok večer, keď sa mi konečne podarilo uvariť si fazuľu domäkka a mala som veľkú šancu, že svoj výtvor dotiahnem do úspešného konca. Bolo niečo po deviatej, keď som siahla do svojej zázračnej skrinky s domácimi zaváraninami, v ktorej bolo vždy všetko. Na moje veľké prekvapenie, či dokonca údiv, som zistila, že lečo v skrinke nemám. Bola v podstate už noc, na sporáku všetko pripravené na môj kulinársky výtvor, ja v zástere, supermarkety pomaly zatvorené, volám teda sestre, že si po lečo idem k nej. Ona mi vždy pomôže, doma má zakaždým všetko, čo potrebujem, a lečo je komodita, ktorá sa predsa nemíňa tak rýchlo ako toaletný papier.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Ty si na noc varíš lečo? Načo ti je lečo? Prečo práve lečo?“ Po svojom štandardnom kole nevinných vyzvedačských otázok mi smutne oznámi, že lečo nemá, a tak zauvažujem, že zavolám chalanovi, s ktorým som v detstve na ulici hrala schovky, potom s ním kontakt prerušila a len nedávno vďaka spojeniu sa cez fejsbuk zistila, že v Bratislave býva neďaleko mňa. Kamaráti z detstva si určite pomáhajú, otázne však je, čo by s takým krehkým vzťahom spravil nočný telefonát vo veci urgentnej potreby leča. Ako tak uvažujem, kto iný z mojich lepšie pestovaných kontaktov v Bratislave by mohol mať lečo, zavolá mi mama. Nerada ju zaťažujem svojimi starosťami, sama má tých svojich dosť, ale akosi spontánne sa jej zdôverím so svojím aktuálnym problémom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Akože nemáš lečo? Vždy si mala veľa leča,“ čuduje sa nad mojím akútnym výpadkom v zásobovaní hlavný dodávateľ domácich produktov. Ak to z predošlých riadkov nie je dostatočne jasné, že moja mama by spravila čokoľvek, aby svojim deťom zabezpečila všetko, po čom ich chuťové poháriky pištia, tak to musím zdôrazniť tu. Počas telefonovania so mnou začala organizovať otca, aby sadol na vlak a lečo do Bratislavy okamžite doniesol. Otec by pre svoje deti takisto spravil hocičo, aj keď sú už dávno dospelé, a hlavne vtedy, ak mu to povie mamka. Organizovanie jeho neplánovanej cesty do hlavného mesta teda okamžite zruším a zaklamem, že z tej fazule, čo sa mi podarila, spravím nejaký šalát. Dodnes síce neviem, aký šalát sa z uvarenej fazule spraviť dá, ale vtedy som tú fazuľu zamrazila a guľáš spravila po doplnení zásob.

Toto vlastne nie je blog o leče alebo o životných stratách, ktoré spomínam v úvode a rozhodne ich nechcem zľahčovať. Už dávno som chcela napísať niečo pekné o rodičoch, aj keď je to niečo veľmi osobné a možno to na verejný web, kde sa radi zgrupujú hejteri, ani nepatrí. V mojom okolí je rodičov veľa: takých, ktorí sa nimi práve stali, ale aj takých, ktorí sú nimi už mnoho rokov. Všetci chcú dať svojim deťom to najlepšie, čo môžu, a ja ich všetkých obdivujem. Najviac, samozrejme, tých mojich... 

Marianna Petrová

Marianna Petrová

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Živí ma práca s textom. Takým, ktorý napísal či preložil niekto iný. Je to skvelá práca, ale občas túžim niečo také pekné napísať aj ja. Rada spím, vyučujem angličtinu a učím sa blogovať. Poteší ma, keď sa vám to, čo tu napíšem, bude páčiť. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu